tiistai 19. maaliskuuta 2019

Sankarikissa Hertta

Sankarikissa Hertta (kuva j-foto)

Eilen saimme mukavaa sähköpostia Suomen Kissaliitolta: Hertalle on myönnetty sankarikissan arvo! Sankarikissan arvon Hertta sai erityisestä taidostaan aistia mun migreeni jo ennalta. Nyt lieneekin paikallaan kertoa vähän enemmän tästä Hertan uskottoman hienosta taidosta, josta mun on jo niin monesti pitänyt kirjoittaa tänne.

Hertta pentuna (kuva Kassiabi)

Hertta aistii tulevan migreenikohtaukseni jo ennen kuin itse huomaan mitään merkkejä. Hertta ilmoittaa migreenistä muutamaa tuntia ennen kuin itse huomaan ensimmäiset oireet ja nykyään kotona alkavat migreenikohtaukset saankin aina taltutettua ajoissa - kiitos Hertan.

Kun Hertta aistii tulevan migreenikohtauksen, se hakeutuu olkapäälleni roikkumaan. Etutassut oikealla olkapäällä - ei koskaan vasemmalla - ja takajalat rintakehäni päällä. Siinä Hertta roikkuu ja painautuu mua vasten. Pökkii päällään kasvojani. Jos yritän siirtää Hertan pois, Hertta tarraa niin kovasti kiinni mun olkapäähän ettei siirtäminen onnistu. Jos vaihdan asentoa, Hertta roikkuu mukana. Kissa hellittää otteensa vasta kun olen ottanut migreenilääkkeen.

Koko migreenikohtauksen ajan Hertta pysyttelee lähelläni. Jos migreenikohtaus on ehtinyt alkaa esim. töissä, se voi kestää useamman päivän. Koko sen ajan Hertta pysyttelee lähelläni eikä päästä mua silmistään. Hertta seuraa perässäni kaikkialle ja välillä omaan kipakkaan tapaansa jopa sanelee ohjeita mulle. Hertta on kova juttelemaan ja sillä on tietty kipakka tapa sanoa asiansa silloin kun mulla on migreenikohtaus, ikään kuin komentaisi mua olemaan liikkumatta ja motkottaisi, että mitä nyt lähdet liikkeelle siitä.

Pieni ja pippurinen Hertta-pentu vuonna 2012 (kuva Kassiabi)

Jos migreenikohtaus tulee yöllä, Hertta herättää mut. Muutoin meillä ei kissat koskaan herätä öisin, pitää olla todellinen hätä, että meillä kissa herättää. Herätyskerrat on olleet soimatta jäänyt herätyskello, tulipalo ja mun migreenikohtaukset. Hertta herättää mut pökkimällä päällään mun kasvoja niin kovaa, että herään sekä kaivamalla etutassuilla käsiäni. Hertalla ei koskaan herättäessään ole kynnet ulkona, mitään jälkiä ei ole käsiini ikinä Hertan herätyksistä jäänyt. Jos en aio nousta ottamaan lääkettä vaan nukahdan uudestaan, Hertta herättää mut niin monta kertaa, että menen ottamaan lääkkeen. Kun on tosi kyseessä, Hertta osaa myös repiä mua hiuksista sekä pudotella tavaroita kovaäänisesti niin, että tietää mun varmasti nousevan ylös. Kun sitten nousen ylös, Hertta kävelee perässäni keittiöön, katsoo että otan lääkepaketista lääkkeen ja sen jälkeen mennään yhdessä takaisin nukkumaan.

Joitakin kertoja migreenikohtaus on vaatinut sairaalakäynnin. Sen jälkeen kun olen oppinut tulkitsemaan Hertan ilmoitusta tulossa olevasta migreenikohtauksesta, en ole tarvinnut sairaalakäyntiä kotona alkaneen migreenikohtauksen takia. Hertasta on siis ollut paljon apua, kotona alkavat migreenikohtaukset eivät enää ole päässeet pahoiksi ja niistä selviää yleensä yllättävänkin lyhyellä levolla.

Korvaamaton avustajani Hertta (kuva j-foto)

Lääkärin kanssa kerran otin puheeksi Hertan reagoinnin migreenikohtauksiini. Lääkäri sanoi Hertan olevan erittäin ainutlaatuinen ja mulle todella tarpeellinen ja korvaamaton. Ja oikeassahan lääkäri oli :) Lääkäri ei myöskään pitänyt ollenkaan outona tai epänormaalina sitä, että eläin voi aistia migreenin jo ennen kuin ihminen huomaa mitään oireita.

Aluksi kyllä ihmettelin, miksi Hertta yhtäkkiä käyttäytyy normaalista poikkeavalla tavalla. Lopulta aloin yhdistää käytöksen migreenikohtauksiin. Hertta oli varmasti jo ehtinyt turhautua siihen, ettei typerä ihminen ollenkaan tajua mitä fiksu kissa yrittää selittää :)

Hertalla on muutenkin kyky hoitaa sairaita. Jos mulla on vatsa kipeä, Hertta tulee vatsan päälle makaamaan ja aina juuri tarkalleen siihen kohtaan, missä kipu on. Kun Hertta on aikansa maannut kipeän vatsan päällä, kipu häviää ja sen jälkeen Hertta hyppää pois vatsan päältä ja jatkaa normaaleja askareitaan.

Taannoin Jari sairastui keuhkokuumeeseen ja oli erittäin huonossa kunnossa. Pian sain töihin puhelimeeni selfien Jarilta: Hertta oli asettunut Jarin päälle makaamaan jokseenkin tarkalleen keuhkojen kohdalle. Normaalisti Hertta ei koskaan ole Jarin sylissä ja tämä oli ensimmäinen kerta kun Hertta hoiti Jaria.

Viikko sitten tunsin oloni väsyneeksi ja jotenkin tuntui olevan veto pois. Menin lepäämään ja Hertta seurasi perässä. Hertta asettui makaamaan keuhkojeni päälle ja oli siinä vielä kahden tunnin kuluttua kun heräsin. Illalla sairaalan päivystyksessä mulla todettiin keuhkokuume ja aloitettiin lääkitys. Jälleen kerran Hertta oli tiennyt, missä kohdassa oli terveyteen liittyvä ongelma.

En todellakaan tiedä, mistä Hertta on tämän erityiskykynsä saanut. Mutta sen tiedän, että Hertta on mulle korvaamaton ja suuri apu.

Kaunis Hertta (kuva j-foto)

2 kommenttia: